среда, 19 февраля 2020 г.

Методична розробка

Особливості  використання інтерактивної дошки SMART Board на уроках зарубіжної літератури
та російської мови


Автор розробки:
Анжеліка Леонідівна Колесник
учитель російської мови та
зарубіжної літератури СЗШ № 7

2019 рік

______________________________________________________

ЗМІСТ


1.     ВСТУП………………………………………..……………..…………с. 3
2.     ОСНОВНА ЧАСТИНА (Теоретичний розділ)
2.1  Використання інтерактивної дошки SMART Board
на уроках російської мови ……………………………………..с. 4
2.2  Використання інтерактивної дошки SMART Board
на уроках зарубіжної літератури…………………………....... с. 14
3.     ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА…………………………..……………с. 17
4.     ДОДАТКИ…………………………………………………..…………с. 18



 1.     вступ

Постановка проблеми. Застосування інтерактивної дошки SMART Board на уроках зарубіжної літератури та російської мови відіграє чималу роль у формуванні комунікативної компетенції, тому що вони не тільки реалізують особистісно-орієнтований підхід в освіті ХХІ століття, а й сама освіта ХХІ століття неможлива без комп'ютерних засобів в епоху інформаційного розвитку суспільства, широкого застосування комп'ютерів і з урахуванням створення загальносвітової комп'ютерної інформаційної мережі Інтернет. Вимогою часу є для вчителя глибоке вивчення питання застосування ІКТ у навчально-виховному процесі.
Мета роботи – презентація власного досвіду роботи з використання інтерактивної дошки SMART Board на уроках російської мови та зарубіжної літератури.
Об’єкт розгляду зазначеної теми ІК компетентність учителя як передумова продуктивного уроку.
Предмет розгляду використання ІКТ на уроках російської мови та зарубіжної літератури.



2. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Теоретична частина
 Нову школу збудує новий учитель
 (Проект "Нова школа.
Простір освітніх можливостей")

2.1. Використання інтерактивної дошки SMART Board
на уроках російської мови
Урок, як безпосередній інструмент реалізації основних ідей інформаційно-комунікаційних технологій, вимагає максимально ретельної розробки. Саме уроки є тим лакмусовим папірцем, які показують ефективність того або іншого задуму. Це одночасно і кінцевий результат, і остання стадія оформлення реалізації ідей, закладених розробниками різних технологій. Підготовка подібних уроків вимагає ще ретельнішої підготовки, ніж в звичайному режимі.
Для кожного уроку визначаю цілі навчально–пізнавальної діяльності учнів, які вкладаються у схему ключових питань:
-          знати;
-          розуміти;
-          використовувати;
-          аналізувати;
-          оцінювати;
-          складати;
-          помічати й усувати.
За основу, під час своїх уроків, беру розвиток в учнів особистих комунікативностей, які полягають у виробленні вміння формулювати запитання і чітко відповідати на них, уважно слухати й активно обговорювати актуальні проблеми, аргументувати власні думки під час роботи, а також у здатності адаптувати свої міркування до можливостей сприймати учасників спілкування
Такі поняття, як сценарій уроку, режисура уроку – в цьому випадку не просто новомодні терміни, а важлива складова підготовки до навчального заняття.
Система моєї роботи розподіляється за трьома векторами:
-          урочним;
-          позаурочним;
-          позашкільним.
Урочний охоплює застосування комп’ютера, по-перше, для того, щоб вирішувати спеціальні практичні завдання, записані в програмі з російської мови та зарубіжної літератури:
-          формування міцних орфографічних і пунктуаційних умінь і навичок;
-          збагачення словникового запасу;
-          оволодіння нормами літературної мови;
-          знання лінгвістичних та літературознавчих термінів;
-          формування загальнонавчальних умінь і навичок.
Як приклад практичного втілення досвіду, пропоную конспект уроку російської мови в 7 класі «Правописание мягкого знака в глаголах повелительного наклонения» (додаток 5).
Урок розроблено з урахуванням практичного втілення ІКТ на всіх етапах навчальної діяльності. Це модульний урок вивчення та первинного закріплення знань з використанням різнорівневої технології та ІКТ.
Метою уроку є вивчення теоретичних відомостей про правопис м'якого знака в дієсловах наказового способу і вміння застосовувати знання на практиці, формування мовленнєвої культури учнів.
Навчальний модуль (НМ) відповідає етапам уроку, а навчальний елемент (НЕ) являє собою сукупність мети, завдання і організації контролю. Ця методика дозволяє залучити всіх учнів до активної навчально-пізнавальної діяльності. Контроль, який здійснюється самими учнями, сприяє створенню траєкторії успіху, підвищує інтерес не тільки до досліджуваної теми, а й до предмета в цілому.
До плану уроку вноситься мультимедійний супровід (еталони), які містять схеми, завдання письмові та усні, таблиці для опрацювання, словниковий мовний матеріал, відеосупровід фізхвилинки, ілюстративний асоціативний матеріал для актуалізації знань, формування знань та засвоєння нового матеріалу, творчої роботи, інструкції з виконання завдань, технологічні картки.
Також використовую дидактичні матеріали: лист учнівських досягнень класу з теми, яка вивчається, картки для самостійної індивідуальної диференційної роботи учнів на уроці.
Уроки з ІКТ-супроводом  будую за такою структурою:
1.       Мотивація уроку – це короткий вступний матеріал. Часто мотивація містить проблемне питання.
2.       Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.
3. Основна частина уроку – опанування навчальним матеріалом уроку: робота з поняттями, невеликі текстові фрагменти, що містять навчальну інформацію. Часто об’єдную учнів у малі творчі групи і пропоную протягом певного часу знайти відповіді на поставлене питання. Питання можу пропонувати як усім групам, так і диференційовано. Працюючи над основним матеріалом уроку, учні можуть користуватися посібниками, або звертатися по  допомогу до вчителя, який  надає її у вигляді уточнюючих запитань, аналогій, рекомендацій, порівнянь. Питання опрацьовуються під час уроку до готового результату – до повного засвоєння.
Відомо, щоб грамотно писати, мало знати й розуміти орфографічні та пунктуаційні правила. Головне – виробити «автоматизовану грамотність», яка має стати буквально підсвідомим навиком. Саме в цьому комп’ютер нам допомагає. Зацікавлений учень, який  працює з машиною, не боїться завдань більшої складності, виконує набагато більший об’єм роботи за урок, своєчасно корегуючи зроблені помилки. Наприклад: учням пропоную відредагувати текст, який містить пропущені  букви і розділові знаки на вивчені правила. Кожна дитина обирає лише той обсяг завдань, який може, таким чином, використовується диференційований підхід. При перевірці знань використовую на слайдах текст із пропущеними буквами та розділовими знаками (бажано, щоб у кожного учня був такий самий друкований текст). У процесі роботи учні пояснюють вживання букв і розділових знаків, роблячи відповідні записи. Отже, економиться час та необхідність записувати текст у зошити.
Можна систематизувати, де і як доречно використовувати комп’ютер у навчанні, враховуючи, що сучасні машини дозволяють інтегрувати в рамах однієї програми тексти, графіку, звук, анімацію, відеокліпи, високоякісні фотозображення, достатньо великі об’єми відео, якість якого не поступається телевізійному.
Так  під час викладення нового матеріалу доцільно застосовувати візуалізацію знань (демонстраційно - енциклопедичні програми, он-лайн словники, програму презентацій Power Point), у процесі закріплення викладеного матеріалу - тренінг - різні навчальні програми, зокрема педагогічні програмні засоби atlantic project, на етапі систематизації, контролю та перевірки - тестування з оцінюванням, контролюючі програми, під час планування самостійної роботи учнів - навчальні програми «Репетитор», «Фраза», енциклопедії, словники, розвивальні програми.
На уроках використовую також презентації як електронний супровід уроку, в якому можуть бути відображені основні поняття, схеми, алгоритм застосування орфографічних або пунктуаційних правил, а також відео-уроки. Презентація є одним із найкращих помічників на уроках та під час підготовки до конкурсів та олімпіад.  Створюю презентацію, присвячену одному завданню. Спочатку даю теоретичний матеріал у вигляді таблиць і визначень, необхідних для засвоєння. Потім на слайдах пропоную матеріал, відповідний завданню, що розбирається в тестовому режимі. Учні вибирають правильну, на їх погляд, відповідь: 1, 2, 3 або 4, натискаючи на відповідну позначку, з’являється анімована фігура на ній написана правильна відповідь. Якщо відповідь неправильна, то я коментую її, коригую помилку, підказку записуємо в зошит. Учні, які пропустили заняття, можуть отримати презентацію додому та опрацювати самостійно матеріал, правда, вже без коментаря вчителя.
Згадані програми дозволяють не тільки діагностувати знання та вміння школярів з необхідної теми, а й визначити прогалини у вивченому та підібрати корекційні завдання, що виконуються під контролем учителя. Можна використовувати функцію самоконтролю, яка при правильній відповіді стимулюється позитивною анімацією (феєрверк, цукерка, барабан, стріла, що летить в ціль, і т.д.), а при неправильній відповіді анімується кулькою, що спускається. Така форма навчання, на мій погляд, є найбільш продуктивною, тому учень не відчуває страху, невпевненості, може працювати в потрібному для нього темпі і не боятися осуду з боку класу. Важливо відзначити і те, що комп'ютер сам об'єктивно оцінює роботу учнів.


Медіа-урок

Сукупність різноманітних мультимедійних прийомів, що працюють впродовж 45 хвилин уроку, сприяють повному розкриттю й усвідомленню учнями теми уроку. Такий урок – яскравий, динамічний, результативний.
Завдання: Поставити наголос у словах (SMART-дошка. Слова правої колонки прикриті інтерактивною шторою, яка при натисканні відкривається).




Завдання: Анаграма (за лексичним значенням скласти слово)
Перший малюнок – це слайд, на якому за допомогою ключа учні за лексичним значенням складають слова

На другому малюнку – зворотня сторона слайду.

Для розвитку мовлення, а також орфографічних навичок використовую інтерактивну гру футбол


Тестові завдання
Вдало можна формувати тестові завдання на інтерактивній дошці. Звичайно, є спеціальні програми, проте це можна робити й без них, розташувавши кожне запитання та варіанти відповідей на нього на окремому слайді. Такі тестові завдання зручно використовувати під час перевірки домашнього завдання, тематичного оцінювання тощо.
Ось приклад використання інтерактивної дошки SMART при складанні тестових питань.




При вивченні теми «Лексика» використовую  наступну інтерактивну вправу.
На слайді кожний малюнок має інтерактивну функцію, за якою схована правильна відповідь.



На цьому слайді я використовую інтерактивну вправу «Конструктор», де при правильній відповіді слово поглинається в малюнки.



На уроках російської мови для різноманітних тестових випробувань на комп’ютері з метою масової одночасної перевірки рівня знань учнів, збору та аналізу результатів, виставлення оцінок за вказаною в тесті шкалою використовую програму MyTest чи Айрен.
При вивченні теми «Суфікси -ек і -ик » використовую інтерактивну вправу на SMАRT–дошці, де учні розподіляють слова у «вихри».


Самодиктант
Давно відома форма перевірки знань, проте у мультимедійному форматі вона працює набагато ефективніше. На дошці – текст із пропущеними буквами та розділовими знаками (бажано, щоб у кожного учня був такий самий друкований текст). У процесі роботи учні пояснюють вживання букв і розділових знаків, роблячи на дошці відповідні записи. Отже, економиться час та необхідність записувати текст у зошити.
Пропускаються букви і розділові знаки тільки на вивчені правила. Учень виконує лише той обсяг, який може (диференційований підхід). Я ще добавляю музику, яка є виміром часу на виконання завдання, а також знайомить учнів із творами та композиторів – класиків.

На цьому слайді за активними смайликами ховаються букви, які з’являються при натисканні на них.






2.2. Використання інтерактивної дошки SMART Board на уроках зарубіжної літератури

Зручний і ефектний спосіб передачі інформації на уроках зарубіжної літератури – це мультимедійні презентації.
В основному презентації я використовую на уроках літератури, оскільки ці уроки вимагають великої кількості ілюстративного матеріалу. Презентація може використовуватися на всіх етапах уроку або на якомусь окремому етапі: перевірка домашнього завдання, проведення тестів, вікторин, тренажерів з метою повторення, перевірки або систематизації знань, можна систематизувати знання учнів за допомогою таблиць і схем, для закріплення. Активно використовую на уроках презентації, взяті з Інтернету, створюю їх сама за допомогою програми Power Point.
(Додаток 6. Тема. “У пошуках вільного повітря”… Роберт Льюїс Стівенсон. “Вересовий трунок”. Основний конфлікт балади Презентація легенди про піктів “Інформаційний пакет”.   ).
Презентації використовую на різних етапах уроку літератури. Це можуть бути і уроки, під час яких пропоную ознайомитися з біографією письменника, що містить  багатий ілюстративний матеріал, а можуть бути тести та ігри, на етапі узагальнення вивченого, презентації, наповнені різним медіа матеріалом: ілюстраціями до твору, відеофрагментами, аудіозаписами. Все це дає можливість більш повно знайомитися з досліджуваним твором та урізноманітнює урок зарубіжної літератури, прищеплює інтерес в учнів до предмету.
При вивченні теми А.П. Чехов «Хамелеон» (Додаток 3).  використала мультимедійну презентацію, де розкрила сторінки життя А.П.Чехова, ознайомила учнів із поняттям “оповідання” та його жанровими особливостями. Учні здійснили відео – онлайн подорож по музею А.П.Чехова , де візуально змогли ознайомитися з місцями, де жив письменник, з ілюстраціями до тексту та мали змогу подивитися анімаційний фільм «Очумєлов».

На етапі актуалізації опорних знань за допомогою комп’ютера проводжу експрес-опитування, застосовуючи прийом «Незакінчені речення»:
Ø   З дитинства Чехов любив відвідувати ….. місцевий театр.
Ø   Перші твори Антон Павлович написав …. під час навчання в гімназії.
Ø   Батько Павло Єгорович був … деспотом, талановитим, регентом церковного хору … грав на скрипці, малював, співав.
Ø   Після збанкрутування батька турботу про родину Антона взяв на себе … .
Ø   Після закінчення гімназії Антон навчався .… на медичному факультеті Московського університету.
Ø   Як лікар, Антон знав про свою хворобу … на той час невиліковну.
Ø   Через хворобу Чехов деякий час жив …., у Криму, в Ялті. (Зв'язок із Україною) – виставка.
Ø   За характером письменник завжди був …, життєлюбом, оптимістом.
Ø   У своїх творах письменник прагнув, щоб люди стали … кращими.

Таким чином урок стає не лише елементом засвоєння нових знань, а й перевірки свідомого опрацювання учнями статті підручника.
До того ж, у процесі засвоєння програмового матеріалу в учнів одночасно працюють всі види пам’яті. Завдяки ІК-технологіям сухий теоретичний матеріал оживає: видатні прозаїки і поети перетворюються на живих людей, історичні події стають близькими, абстрактні поняття постають як конкретні явища.
На уроках, присвячених життю і творчості письменника, історії створення твору використовую відео фрагменти, які є в Інтернеті. А також  практикую перегляд уривків фільмів, щоб більш повно зрозуміти ідейний зміст досліджуваного твору (додаток 1. Тема: “Важкий вінець Аріона…”  Публій Овідій Назон — видатний римський поет. Збірка Овідія “Сумні елегії”. Додаток 2. Тема. «Світло дедалі яскравіше, чим глибші тіні» (Конфлікт між ідеалом та дійсністю в поезії Шарля Бодлера «Сліпці»)).
На уроках зарубіжної літератури  часто пропоную послухати твори авторів літератури у виконанні майстрів художнього слова, використовую прослуховування таких аудіофайлів як еталонне прочитання, до якого слід прагнути (додаток 4. Тема: Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер. “Рукавичка”. Образ справжнього лицаря).
Можна при вивченні творів здійснювати віртуальні заочні екскурсії літературними місцями. Це можуть бути фрагменти авторських відеофільмів з Інтернету. Використовуючи такі ресурси, ми відвідуємо і місця, пов'язані з іменами письменників і поетів(додаток 4. Тема: Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер. “Рукавичка”. Образ справжнього лицаря. Додаток 6. Тема. “У пошуках вільного повітря”… Роберт Льюїс Стівенсон. “Вересовий трунок”. Основний конфлікт балади ).
Суть інформаційно-проектної технології - через проектну діяльність, яка передбачає розв’язання проблеми чи низки проблем на основі певної суми знань, показати практичне застосування цих знань.
Наприклад, під час вивчення творчості Роберта Льюїса Стівенсона “Вересовий трунок”. Основний конфлікт балади  я пропоную провести дослідницьку роботу «Сходинки». Результатом роботи є оформлення на SMARTдошці слайду Додаток 6. Тема. “У пошуках вільного повітря”… Роберт Льюїс Стівенсон. “Вересовий трунок”. Основний конфлікт балади ).
Практикуючи уроки та позакласні заходи, які містять інтерактивні, пошуково-дослідницькі форми роботи, впевнилася, що вони сприяють не лише інноваційному навчанню, а й формують духовно багату мовну особистість, компетентного випускника з вираженими ознаками патріотизму, що актуально саме тепер.



3. використані джерела

1.       Бандура Ю.О. "Використання інтерактивної дошки у навчально-виховному процесі": [Веб-сайт]. –Режим доступу: http://wiki.soippo.edu.ua/.
2.       Всеосвіта. Бібліотека. Зарубіжна література. «Інтерактивні технології на уроках зарубіжної літератури»: [Веб-сайт]. –Режим доступу: https://vseosvita.ua.
3.       Пінчук Т.М. Технологія SMART Board на уроках словесності: [Веб-сайт]. –Режим доступу: http://timso.koippo.kr.ua/hmura13/pinchuk-tetyana-mykolajivna-tehnolohiya-smart-board-na-urokah-slovesnosti/.
4.       Ставицька І.В. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті: [Веб-сайт]. –Режим доступу: http://confesp.fl.kpi.ua/ru/node/1103.
5.       Швачич Г.Г., Толстой В.В., Петречук Л.М., Іващенко Ю.С., Гуляєва О.А., Соболенко О.В. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології.:Навчальний посібник. – Дніпро: НМетАУ, 2017. –230с. [Веб-сайт]. –Режим доступу: https://nmetau.edu.ua/file/ikt_tutor.pdf.




 додаток 1

 Тема: “Важкий вінець Аріона…”  Публій Овідій Назон — видатний римський поет. Збірка Овідія “Сумні елегії”.
Мета: познайомити учнів з трагічною біографією римського поета Овідія, показати значення його творчого доробку для розвитку світової літератури; проаналізувати “Сумні елегії” (“Остання ніч у Римі”,” Зима на чужині”), на їх прикладі з’ясувати особливості жанру елегії; простежити використання мотивів Овідія у творах інших поетів; розвивати навички виразного читання, аналізу тексту, творчого мислення; виховувати любов до батьківщини, здатність до співчуття.
Для кращого зорового сприйняття завдання  уроку демонструю на SMART–дошці (при натисканні на цифри з являються завдання)
Тип уроку: урок аналізу художнього твору з елементами компаративного аналізу.
Обладнання: зображення Овідія, тексти поезій “Остання ніч у Римі”, “Зима на чужині” (із “Сумних елегій”), презентація до уроку, відеоролик “Остання ніч у Римі”, зображення стародавнього Риму, портрети Октавіана Августа, роздатковий матеріал, кроссенс “Овідій”, SMART–дошка.

ПЕРЕБІГ УРОКУ
Епіграф:                                                                  Вінець Овідія во віки не зів’яне…
 М. Зеров
I. Мотивація навчальної діяльності
Розповідь вчителя про історію міфічного героя Аріона через вправу “Інформаційний пакет”
(Аріон – славетний поет і музикант, творець дифірамбів. За переказом, здобув у місті Таренті нагороду на змаганнях поетів. Коли повертався на кораблі додому, матроси захотіли його вбити. Аріон попросив розбійників дозволити йому востаннє зіграти на кітарі. Закінчивши гру, кинувся у море, але дельфіни, захоплені його чарівною музикою, донесли співака до затоки, звідки він дістався дому. Статуя Аріона з дельфіном ще за його часів була в Тенарії.)
II. Оголошення теми та мети уроку, звернення до епіграфа.
Життя римського поета, про якого ми будемо сьогодні говорити, теж нагадує історію міфічного Аріона. Але щасливого порятунку поет так і не дочекався.
Тема нашого уроку звучить так…
Епіграфом стануть слова Миколи Зерова “Вінець Овідія во віки не зів'яне…” Отже, ми з’ясуємо сьогодні, яким же був “вінець” Овідія, тобто значення його творчого доробку, чому він був важким для нього і чи не “зів’яв” він через століття.
III. Побудова знань
На цьому етапі уроку доцільними будуть такі види роботи:  Опорна схема-таймлайн “Віхи життя Овідія” (під час демонстрації презентації та розповіді про життя Овідія учні відтворюють інформацію на листку таймлайн) (використання SMART –дошки)


або  Інформаційне гроно (при застосуванні прийому анімації відкриваються фіолетові кружечки)
     

 Рольова гра “Римські історики про Августа”
Щоб зрозуміти, що за людина був імператор Август і чому він так жорстоко покарав Овідія, учні-історики повідомляють про діяльність та людські якості Августа. ( супроводження презентацією)
Геродіан: Октавіан Август дуже пишався тим, що встановив мир у Римі і зробив його сильною державою. У Римі Август започаткував культ особливого божества мирного часу – Pax Augusta (Августів мир), і звелів побудувати на Марсовому полі розкішний Мармуровий Олтар Миру.
Светоній: Август прикрасив Рим величними будівлями. Він говорив, що здобув Рим цегляним, а зробив його мармуровим.
Плутарх: Август намагався привернути до себе увагу громадськості. Він покровительствував поетам, які прославляли його. Хоча він не дозволив побудувати в Римі храм на свою честь, Августові сподобалося, що Вергілій у поемі “Енеїда” обожестив його. Вергілій, не задоволений твором, заповів знищити текст після своєї смерті, однак імператор не виконав його останню волю, навпаки, наказав друзям поета доробити і якнайшвидше опублікувати “Енеїду”.
Светоній: Август удавав із себе скромного й високоморального чоловіка. Він навіть видав ряд законів, щоб укріпити шлюб і сім’ю, боровся з розбещеністю римлян. Утім, сам імператор не був ідеалом. Він двічі одружувався з політичних міркувань, а третю дружину Лівію фактично відібрав у її чоловіка, хоча вона мала сина і чекала на другу дитину. Він мав багато коханок. За часів Августа в Римі з’явилися професійні донощики.
Геродіан: Один із Августових прибічників доніс на Овідія. Що стало приводом для доносу невідомо. Можливо, “Наука кохання”, де звучала іронія з приводу лицемірства Августа. А може, Овідій, наближений до двору, побачив або почув щось заборонене… Хто знає…Втім, відомого поета невдовзі не стало в Римі, а серед його друзів поширилися “Сумні елегії” – скарги поета на долю й молитви про повернення до Риму.
Словникова робота
Еле́гія (грец. ἐλεγεία — журлива пісня, скарга; хоч етимологічне значення може мати й інші джерела: фріг. elegn — очеретина, очеретяна сопілка) — один із жанрів лірики медитативного, меланхолійного, часом журливого змісту. У римській поезії в елегії починають переважати особисті переживання самотності, розчарування, страждання.
Загальна характеристика “Сумних елегій”
У чотирьох книгах віршів простежуються трагічні мотиви: розлука із сім'єю, туга за Батьківщиною, ненависть до чужини, прохання про милосердя, прославляння поезії як єдиної опори в тяжкому житті.
Виразне читання вірша “Остання ніч у Римі” (переклад І. Франка) з показом відеролика
Технологія “Сім ключів”
1. Яке враження справив на вас цей вірш?
2. Які почуття охоплюють вас під час слухання вірша?
3. Яким постає головний герой елегії? Про який етап біографії Овідія розповідається у вірші?
4. На які частини можна розділити вірш? Як міняється настрій головного героя?
5. За допомогою яких художніх засобів передається сум і відчай головного героя?
6. Знайдіть рядки, які можна назвати психологічною кульмінацією.
7. З’ясуйте переносне значення слова “ніч”, що звучить в назві елегії. Які ще слова свідчать про невідворотність долі, про жахливий час розставання, що невблаганно наближається? Яка основна думка твору?
Читання та аналіз поезії “Зима на чужині”
- Який настрій елегії?
 (Сумний, відчутно розпач героя. В елегії розповідається про вигнанця, що живе на чужині.)
 - Як Овідій описує землю чужинців?
(Перед нами постає сумна картина суворої зими з холодними вітрами і снігами.)
- Якою постає перед читачем річка Істр?
(Ріка скута кригою, непривітна.)
- Якими зображені люди?
(Чужинців він називає варварами, дикунами, описує ворожі набіги диких племен на мирні села.)
 - Що дивує ліричного героя?
(Земля всюди лежить необроблена, немає ні виноградників, ні садів.)
 - Як ви вважаєте, у чому полягає особливість описів природи? ( Природа така сама мертва, як і душа поета, що змушений жити без сім'ї, рідних, друзів, батьківщини.) - Які кольори переважають в елегії?
 (Чорний, білий, сірий.)
- Як закінчується поезія?
 (Поет нарікає на долю,яку не можна змінити: "Горе моє! Не заходь жоден щасливий сюди. Адже так широко світ розіслався безмежно великий, Нащо ж на муки мені край цей відкрито сумний".)
- Доведіть, що поезія написана у формі елегії.
(Еле́гія (грец. ἐλεγεία — журлива пісня, скарга. “Сумні елегії”- це скарга поета на своє життя у вигнанні, це волання про помилування й повернення додому.)
Літературні паралелі Овідій та О. Пушкін .
 У1821р. Пушкін пише вірш “До Овідія” , де проводить паралель між своєю долею та долею римського поета, також засланого на берег Чорного моря: “Не славою – долею я дорівнюю тобі”. У вірші “Аріон” (1827) Пушкін використав міф про давньогрецького співця Аріона. Овідія теж порівнювали з Аріоном. Овідій та О. Мандельштам Мотиви елегії Овідія “Остання ніч у Римі” використав російський поет Осип Мандельштам у циклі “Tristia” (“Я изучил науку расставания….”). У вірші автор немов би проектує долю Овідія на свою долю і долю всього покоління XX століття, передчуває майбутні катаклізми.
Овідій та В. Ходасевич “Скеля”. Поета Ходасевича називали “Аріоном російської еміграції”. Він знав твори Овідія і неодноразово звертався до них. У вірші “Скеля” звучать мотиви Овідія (звертання до друзів, буря, хвилі, самотній співець, передчуття смерті, розлука з батьківщиною).
Овідій та М. Зеров “Овідій”. У вірші М. Зерова звучать традиційні для Овідія мотиви самотності, туги за батьківщиною, протесту проти неволі. Виникають образи, що нагадують “Сумні елегії” – зима, бідний край, сіре небо, пусті ниви. З’являються також образи чужинців. Згадка про бранців не є випадковою, бо бранцем був і Овідій на чужині, і Зеров у радянську епоху несвободи.

IV. Консолідація (рефлексія) На цьому етапі уроку доцільними будуть такі завдання:
Розв’язати кроссенс “Біографія Овідія”, використовуючи матеріал, вивчений на уроці


Скласти сенкан
Зразок:
Овідій неперевершений, величний писав, любив, страждав знаменитий автор “Сумних елегій” Геній
*Мікрофон Сьогодні на уроці я дізнався….
я здивувався…
я відчув…
я уявив…
*На останок “Думка від Овідія”
Сказано - зроблено.
Навчатися дозволено і у ворога.
Всепоглинаючий час.
Все змінюється, ніщо не зникає.
V. Домашнє завдання
Письмово доведіть, що вірш “Зима на чужині” є елегією.


ДОДАТОК 2

Тема. «Світло дедалі яскравіше, чим глибші тіні»
(Конфлікт між ідеалом та дійсністю в поезії Шарля Бодлера «Сліпці»)
Мета: формувати навички аналізу ліричного твору; розглянути провідний мотив поетичної збірки Ш. Бодлера «Квіти зла» - конфлікт між ідеалом та дійсністю на прикладі поезії «Сліпці»; виховувати естетичний смак учнів

ХІД УРОКУ
I.      Організаційний момент
II.    Слово вчителя про тему, мету уроку. Мотивація.
III.  Актуалізація опорних знань.
IV.  Відео:  Експрес–урок  https://www.youtube.com/watch?v=JrirPeYvnuU
V.     Експрес – опитування
1 слайд SMART - дошки ( охарактеризувати події по рокам).



Щоб перевірити правильність відповіді, учні витягають картинки.
SMART – дошка. Кінцевий результат.

2 слайд  SMART – дошки. Активні малюнки. За ними сховані відповіді.

SMART – дошка. Кінцевий результат.

1.   Яку велику епоху європейської поезії Ш.Бодлер завершував і яку розпочинав?
(Романтизм - символізм)
2.   Який характер мало бунтарство Ш.Бодлера?
(людина - бунтар, поет - бунтар)
3.   Який зміст вклав поет в парадоксальну назву збірки «Квіти зла»?
(призначення поезії як засобу вирощування квітів –
Прекрасного, Краси - зі зла)
4.   Який провідний мотив збірки поезій «Квіти зла»?
(протиставлення дійсності ідеалу)
5.   Який зміст вкладає поет у поняття «ідеал»?
( «ідеал — це людина, піднята до рівня справжнього життя, втілена пензлем або різцем у сліпучій істині своєї первинної гармонії»)

VI.     Аналіз ліричного твору.
1.Прослуховування аудиозапису
1.    Виразне читання поезії «Сліпці»
2.    Читання учнями поезії самостійно
3.    Бесіда
-       Яке враження отримали від прочитаного?
-       Яким настроєм сповнений вірш?
-       З ким веде діалог ліричний герой?
(«моя душе»)
-       Чому своїм співбесідником бачить герой лише душу? Хто його оточує?
(«люди - манекени», «юрба сновид», роздвоєність героя)
-       Охарактеризуйте світ, в якому знаходиться герой?
(виникає образ міста: «радісне, ревуче, біснувате, нещадних повне втіх, і співів, і проклять»)
-       Які асоціації у вас виникають з цим однорідним рядом?
(карнавал, феєрія, пістряве життя)
-       Охарактеризуйте простір «місто».
(замкнений простір)
-       Життя в місті динамічне, насичене. Чому все це ліричний герой бачить як «темну не проглядь»?
(відсутня гармонія душі, людського існування - відсутній ідеал)
-       З чим порівнює «темну непроглядь» ліричний герой? Що це за образ?
(виникає образ «одвічної тиші» - образ царства мерців)

- Куди постійно направлений погляд «манекенів», «юрби сновид»? Чому?
(виникає образ іншого світу «нетутешня далина», «небеса безкраї»)
-       Охарактеризуйте простір «нетутешні далини», «небеса безкраї». Знайдіть ключові слова в образах.
(незамкнений простір, простір ідеалу - первинної гармонії людської душі)
-       Чому ж залишаються люди в темряві? Чи є вихід з неї?
( Сліпці - ні. «Хоч іскри Божої в очах у них немає»)
-       Що говорить про погляд юрби й манекенів герой?
-       Розкрийте образ «іскра Божа в очах».
(духовність)
-       Чи можна назвати ліричного героя сліпцем? Звернемось до словникової статті.
С л і п ц і - 2. перен. Нерозсудливі, які діють без розумної основи.
4.    Той, що діє без видимих орієнтирів.
да, і пі - суперечність особистості зі своїм «я»)
-       Хто такі сліпці за Бодлером?
-       Чи бачимо ми роздвоєність самого ліричного героя? Доведіть текстом з поезії.
-       Зачитайте останній рядок поезії «Чого, кажу, сліпцям у Небесах шукати?».
-       Яке семантичне навантаження він має. Чому «Небеса» з великої літери?
(«Небеса» - Бог.
Загублені орієнтири, цінності призводять до духовної сліпоти, знищують і спотворюють життя, перетворюючи його на «одвічну тишу»)
-       Як ви розумієте слова Шарля Бодлера «Світло дедалі яскравіше, чим глибші тіні»?
VII.  Порівняльний аналіз перекладів М.Москаленка та І. Анненського поезії Шарля Бодлера «Сліпці»
Прослуховування відеоаудізапису:

1. Виразне читання російського перекладу.
2. Бесіда
-       Зверніть увагу, якою образною системою представлений світ дійсності.
(Дійсність - настоящая драма, разыгранная куклами, бледные лунатики идут и целят в пустоту)
-       Чому Анненський використовує образ «шары» на відміну від українського перекладу «погляд» - очі?
(Шары - бездушне, пустота)
-       Який новий образ зустрічається у 2 строфі? Що це за образ?
(«внимательный лорнет» - пренебрежительное отношение к Богу
(мировосприятие самого Бодлера))
-       Який образ відповідає «темній непрогляді» в російському перекладі. Охарактеризуйте цей образ.
( ночь - сестра молчания вечного - образ смерти)
-       Зверніть увагу на епітет образу ночі. Антитезою чого є «немая ночь»?
(«Шумным стогнам с их похотливою и наглой суетой»)
-       В українському перекладі ліричний герой не порівнює себе зі сліпнями, а що бачимо в російському варіанті?
(Полное отождествление: «Мне крикнуть хочется - безумному безумным»)
-       Зверніть увагу на останній рядок поезії. Чи відповідає вона семантиці українського перекладу?
(нет. «Небесам» противопоставлен «свод пустой», т.е., там нет Бога)
-       Який світ вимальовується в перекладі Анненського?
(мир - пустота, в котором люди - куклы с шарами вместо глаз, т.е., мир антигармонии, бездуховности)
VIII.   Підсумок уроку. Оцінювання.
IX.   Домашнє завдання.
Скласти таблицю порівняння образних систем перекладів М.Москаленка та І. Анненського поезії Шарля Бодлера «Сліпці».

Поглянь, моя душе, які страшні вони!
А чимось і смішні, неначе манекени
Або юрба сновид, що погляд невтоленний
До нетутешньої звернули далини.

Хоч іскри Божої в очах у них немає,
Гадаю, жодного між ними не було,
Хто б похилив униз важке своє чоло,
Уперто вдивлений у небеса безкраї.

Отак ідуть вони крізь темну непроглядь,
Що можна тишині одвічній дорівнять;
О Місто! Радісне, ревуче, біснувате,

Нещадних повне втіх, і співів, і проклять!
Здурілий, сам бреду, сновидам тим під стать:
Чого, кажу, сліпцям у Небесах шукати?



СЛЕПЫЕ
О, созерцай, душа: весь ужас жизни тут
Разыгран куклами, но в настоящей драме.
Они, как бледные лунатики, идут
И целят в пустоту померкшими шарами.

И странно: впадины, где искры жизни нет,
Всегда глядят наверх, и будто не проронит
Луча небесного внимательный лорнет,
Иль и раздумие слепцу чела не клонит?

А мне, когда их та ж сегодня, что вчера,
Молчанья вечного печальная сестра,
Немая ночь ведет по нашим стогнам шумным

С их похотливою и наглой суетой,
Мне крикнуть хочется — безумному безумным:
«Что может дать, слепцы, вам этот свод пустой?»
Переклад І. Анненського


ДОДАТОК 3
Тема. Изображение трагизма «мелочей жизни» в рассказах А.П.Чехова. «Хамелеон»
Цель: формировать навыки анализа художественного текста; раскрыть значение      художественной детали в рассказах А.II. Чехова; проследить явление России XIX века - хамелеонство, показать актуальность чеховских рассказов в современной жизни.
Оборудование:  SMART – доска, презентация «А.П.Чехова. «Хамелеон»», иллюстрации, анимационный фильм «Очумелов».
Тип урока: нового учебного материала, урок-путешествие

ХОД УРОКА
I.    Организационный момент.
ІІ. Слово учителя о теме, цели, эпиграфе урока.
«Рассказы Чехова - сплошная середка, вроде черепахи, когда она спрячет хвост и голову... Однако хвост и голова всё же имеются, хоть и втянуты внутрь»
Джон Голсуорси
- виртуальное онлайн- путешествие  по музею - заповеднику(Крым)
-       закончить предложения




-      Понравился ли вам рассказ? Чем?
-      Что осталось непонятным?
-      Какие возникли вопросы?
-      Какую бытовую ситуацию изображает Чехов в рассказе?
(конфликт на базарной площади)
-      Где происходит действие рассказа?
(провинциальный городок)

-      Найдите описание базарной площади. Выделите ключевые слова.
-      Какую атмосферу рисует Чехов.
(сонная, унылая провинция)
-      Каким мы видим Очумелова?
-    Почему автор делает акцент на следующую художественную деталь «новая шинель»?
-      Динамичны ли движения Очумелова? Докажите текстом.
Идёт полицейский... глядит и видит... делает полуоборот... шагает», то
есть не тороплив)


На SMART –доске за анимационными объектами скрываются характеристики.



-      Как это характеризует Очумелова?
(отпечаток дремлющей провинции)
-      Как автор характеризует общество провинции?



-      Что нарушило дремоту площади и покой Очумелова?
-    Найдите описание щенка - виновника конфликта. Почему Чехов вводит в рассказ именно щенка, а не взрослую собаку?
-      Почему мы видим полное описание щенка, а портреты людей мы не видим?
(Общество - безликая бездушная толпа)
-      Что мы узнаем о пострадавшем Хрюкине?
-      Почему автор выделяет художественную деталь «золотых дел мастер»
(Автор указывает па сословие Хрюкина, чтобы противопоставить
его генералу Жигалову)
-      Найдите и зачитайте первый диалог между Очумеловым и Хрюкиным.
(Чтение по ролям)
-    Давайте составим таблицу «Отношение Очумелова ко всем участникам конфликта».
(Таблица заполняется по этапам с использованием , SMART –доски ,прослеживаем изменение отношения главного героя ко всем участникам конфликта)


-      При каких обстоятельствах меняется мнение Очумелова?
(узнает, что это щенок генерала Жигалова)

-   Какая художественная деталь вносит комичность в данную ситуацию?
(«Сними-ка, Елдырин, с меня пальто... Ужас, как жарко!»)
-            Как отреагировал Хрюкин на изменение обвинения?
-            Какую негативную черту общества XIX века вскрывает Чехов словами Хрюкина?
(«Нынче все равны...»  Хрюкин отстаивает свои интересы, отрицая деление
общества на сословия)
-Давайте проследим по тексту, как меняется позиция Очумелова?
(зачитываем ситуации, при которых главный герой меняет свое мнение)



-       Почему Очумелов так часто меняет свое мнение?
-       Давайте рассмотрим словарную статью слова «хамелеон».
Хамелеон - порода ящериц; кожа хамелеона способна быстро менять цвет, приспособляясь к окраске окружающих предметов.
-       Почему рассказ А.П. Чехова называется «Хамелеон»?
-       Почему автора рассказа волновало такое явление как «хамелеонство»?
-       Что сделало это явление с обществом России XIX века
На SMART – доске  появляются следующие записи:

Написать сочинение - миниатюру об актуальности чеховского рассказа в наши дни «Современные хамелеоны».


ДОДАТОК 4
Тема. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер. “Рукавичка”. Образ справжнього лицаря.
Мета: ознайомити учнів із віхами творчості Ф. Шиллера; поглибити їхні уявлення про літературну баладу; учити визначати характерні ознаки, художні засоби поетичної мови (гіперболи, епітети, метафори, повтори та ін.); поглибити уявлення учнів про образ лицаря в художній літературі, його мужність, відвагу, людську гідність; розвивати вміння характеризувати образи персонажів, виявляти особливості перекладу, уміння й навички виразного читання, коментованого читання, зв’язного мовлення, аналізу художнього тексту; виховувати патріотизм, лицарство як особисту та суспільну рису характеру.
Обладнання:  SMART – дошка, презентаціяФрідріх Шиллер. “Рукавичка”, інформативні карточки,  репродукцій картин, світлин історичних місць, пов’язаних із життям і творчістю видатного поета, тексти балади в різних перекладах, музичний супровід.
Тип уроку:  вивчення нового  матеріалу, урок-дослідження.

ХІД УРОКУ
Уявляй людей такими, якими вони
повинні бути, якщо ти бажаєш на
них впливати, проте уявляй їх
такими, якими вони є насправді,
якщо тобі треба діяти поруч із ними.
Ф. Шиллер
І. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Онлайн – екскурсія по музею Ф.Шиллера у Санкт - Петербузі
Фронтальне опитування з використанням інформаційних карток.
- Що вам відомо про баладу як літературний жанр?

- Які бувають балади за тематикою?
- Які ви можете назвати художні особливості балади?

- Чим літературна балада відрізняється від фольклорної?
 - Охарактеризуйте образ улюбленого народного героя билини або балади за критеріями: прагнення, мрії, перемоги, знахідки. Наведіть приклади з творів.
ІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
ІІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
• Розповідь учителя про Ф. Шиллера з демонстрацією відеофільму (https://www.youtube.com/watch?v=uBmubCO22eg) та  презентації, інформаційних карток,  репродукцій картин, світлин історичних місць, пов’язаних із життям і творчістю видатного німецького поета.

IV. Формування нових знань і способів дії.
1. Історична довідка.
В основу сюжету балади ліг реальний історичний факт, зафіксований письменником Сенфуа у книзі ”Історичні нотатки про Париж”, що вийшла 1776 року.
2. Коментоване читання балади українською мовою (переказ Б.Щавурського)
1). Читання фрагменту балади з початку твору до слів “І заричали і лягли”
-          Які описи є в цьому фрагменті? (Опис короля і придворних дам та опис хижаків)
-          Чому хижаків описано так яскраво і детально?
-          Яку картину створює автор, які почуття вона викликає?
2). Читання фрагменту балади від слів “Зненацька униз з балкона” до слів “То рукавичку принесеш”
-          Які два слова характеризують суть звернення красуні до свого лицаря? (Лицемірно, їдко)
-          Які неадекватні поняття містяться в рядку: “Якщо… твоя любов не знає меж, То рукавичку принесеш”?
(В даному випадку маємо несумірне протиставлення — безмежне кохання і маленька рукавичка.) Слова красуні — це прохання, наказ чи заклик до випробування?
-     Чи міг би лицар відмовитися підняти рукавичку?
3). Читання фрагменту балади від слів “Делорж у гробовім мовчанні” до “Його красуні вже вітають очі”
-     Що підкреслює Шіллер у діях лицаря? («У гробовім мовчанні», «вертається неспішно», «немовби з ним не трапилось нічого», «зійшов спокійно»)
-     Чому Делорж так поводить себе?
Учитель. Ви помітили, що кожний наступний з фрагментів, які ми читаємо, все менший за розміром? Нібито пружину стиснуто — і вона готова відскочити.
І ось останнє речення (три рядки) балади.
-     Що за звичаєм означає кинути рукавичку?.. А кинути будь-що людині в обличчя?
-     А повестись так із дамою на людях?..
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
1.Усне малювання.
Що ми можемо сказати про головних героїв балади? Чи можемо ми за цим випадком зробити висновок про їхню вдачу?



2. Метод “Прес”
- Оцініть вчинок лицаря Делоржа через лицарський кодекс честі. Відповідь будуйте за схемою:
Я вважаю…
Тому, що…
Наприклад,…
Отже. …
- На чиєму боці, як ви вважаєте, автор балади?  Що Шиллер хотів довести цим твором?
3. Аналітична бесіда.
Використання SMART – дошки (Активні кнопки. При натисканні
зявляються питання)


- Хто з персонажів змінюється протягом твору? Наведіть цитати на підтвердження своєї думки.
- Назвіть символи, використані в баладі Ф. Шиллера. Розкрийте їх зміст і роль у тексті.

- Як ви думаєте, чи випадково впала рукавичка Куніґунди в центр звіринця?
- Чи не порушив Делорж кодекс лицаря? Доведіть свою думку.
4. Повідомлення учнів про лицарський кодекс честі.
5.. Зіставлення перекладів твору.
- Знайдіть у текстах засоби поетичної мови, визначте їх функції в розкритті характерів героїв балади, авторського ставлення до них. 
Використання SMART – дошки



І, повні подиву й жаху німого, Лицарі, й дами глядять на нього, А він, спокійний, назад іде — І гомін безмежний навколо росте На честь його перемоги. Куніґунда героя очима вітає — Той погляд щастя йому обіцяє, — Але, зійшовши під крики бучні, Він рукавичку в лице їй кинув: “Подяки, дамо, не треба мені!” — Сказав і її покинув. (Переклад Михайла Ореста)
І, вражені до нестями, Дивляться лицарі й ґречні дами, Як спокійно вертається він назад. І хвалу йому точать уста родовиті, І закоханим поглядом, сповненим знад, Що звістує йому насолод вертоград, Зустрічає його Куніґунда привітом.
А витязь молодий, Немовби з ним не трапилось нічого, Під оплески вельможних примадонн Зійшов спокійно на балкон, Його красуні теж вітають очі... Але, позбавивши її солодких мрій, В обличчя рукавичку їй Він кинув і сказав: “Подяки я не хочу”. (Переклад Бориса Щавурського)
Рукавичку жбурляє він їй в лице: “Не треба дяки, мадам, за це!” Й покидає її тої ж миті. (Переклад Петра Рихла)

6. Коментар учителя.
- Автор балади невипадково кілька разів використовує слова на позначення “кола” або “того, що має форму кола” (der Kranz, der Ring, der Kreis, die Krone). Навколо короля Франциска — придворні; дами стоять колом на балконі, утворюючи неначе віночок; тигр б’є хвостом у страшному колі; у колі звіринця відбувається бій; коли лев устає, тварини розташовуються біля нього теж колом. Отже, хижих звірів можна сприймати як алегорію жорстокого світу людей.
- Ім’я Kunigund — скорочена (редукована) форма жіночого імені Kunidunde / Kunigunda, душе поширеного в Європі в добу Середньовіччя в аристократичних колах (Куніґунде або Куніґунда). Вибір цього імені не випадковий для Шиллера: воно складається з частин kunni та gund. Перша — це слово на позначення родинних стосунків і кланових відносин, друга — “боротьба”. Називаючи так героїню, поет указує на випробування для лицаря та підступність з боку красуні.
 7. Повідомлення учнів «Переклади та перекладачі».
- Балада Ф. Шиллера “Рукавичка” є напрочуд складним у плані художнього перекладу твором через те, що в ньому, по-перше, використовуються багато слів і виразів XVIII ст., нині застарілих, а по-друге, у творі доволі нерівний, рвучкий ритм, що передає напруження ситуації й особливості віршування того часу. У зв’язку з цим кожен із перекладачів обирає свою стратегію художнього перекладу. Так, в українських перекладах М. Ореста й П. Рихла зроблено акцент на максимальній близькості до тексту оригіналу, у тому числі його віршованої структури.
- А в російських перекладах В. Жуковського та М. Лермонтова більше акцентовано на змістових домінантах твору, образах героїв.


Відеоаудіозапис перекладу М.Лермонтова та В.Жуковського

VI. Застосування знань, умінь, навичок.
1. Підсумкова бесіда.
- В образі лицаря Делоржа втілено ідеал сміливості, честі, внутрішньої незалежності й людської гідності. За допомогою цього образу автор засуджує хижі закони суспільства, утверджуючи духовні цінності. Тому у фіналі балади перемагає Делорж.
- Скільки, на вашу думку, перемог здобув лицар Делорж у баладі? Над ким? Наведіть відповідні цитати.
 - Ф. Шиллер розробляв теорію “естетичного виховання” (тобто виховання за допомогою мистецтва). Які чесноти, на вашу думку, виховує балада “Рукавичка”?
 2.Творче завдання.
- Створіть опорну схему у формі лицарської рукавички, де потрібно написати тлумачення символу: влада, пошана, любов, виклик, непокора.
VII. Домашнє завдання.
• Підготувати усну розповідь на тему “Делорж — справжній лицар”.


ДОДАТОК 5
Тема урока: «Правописание мягкого знака в глаголах повелительного наклонения»

Тип: модульный урок изучения и первичного закрепления новых знаний с использованием разноуровневой технологии.

1.  Образовательная цель:
-   формирование умения отличать глаголы в повелительном наклонении от других форм;
-   формирование навыка постановки мягкого знака в глаголах повелительного наклонения;
-   формирование речевой культуры учащихся;

2.  Развивающая цель:
-   развитие правописных навыков;
-   развитие умения правильного словоупотребления;
-   развитие логического мышления, внимания.

3.  Воспитывющая цель:
-   воспитание доброжелательного отношения друг к другу при совместной работе;
-   воспитание бережного отношения к родному языку.

4.  Интегрируюшая цель урока:
-   изучение теоретических сведений о правописании мягкого знака в глаголах повелительного наклонения;
-   умение применять знания на практике.

Структура модульного урока
I
III
IV
V
VI
VII
VIII
IX
УЭ 0: * знать: условия употребления мягкого знака на конце глаголов повелительного наклонения
* уметь: 1) правильно писать глаголы в повелительном наклонении;
2) правильно употреблять формы повелительного наклонения.
Учебный модуль
Учебный элемент
Содержание учебного материала
Рекомендации учителя
УМ 1
Организация начала занятия
УЭ 1
Цель: настроиться на учебно­познавательную деятельность; включить всех учащихся в учебно-познавательную деятельность.
Дорогой друг!
Сегодня тебе предстоит много работать
самому.
Помни, что успех в работе зависит от
тебя.
Я в тебя верю. Желаю успеха!
Задание: проверь наличие на парте необходимых для работы тетради, учебника, справочника, ручки и карандаша, дневника Контроль: самоконтроль.

УМ 3 Подготовка учащихся к активной познавательной деятельности
УЭ 2
Цель: повторение теоретического материала о повелительном наклонении.
Задание:
1)       прочитай тему 27 с. 114
2)     задай соседу по парте вопросы по материалу параграфа;
3)     подними руку по завершении работы.
Контроль: фронтальная проверка


УЭ 3
Цель: закрепить знания учащихся о повелительном наклонении, образовании форм единственного и множественного числа.
Задание: 1) образуй формы единственного и множественного числа повелительного наклонения от указанных глаголов;
2) обозначь графически суффиксы и окончания
Контроль: проверь работу по эталону.
В случае затруднения обратись к опорным таблицам на стендах.

УЭ 4
Цель: развитие речевой культуры
Задание: 1) прослушай отрывок из воспоминаний актрисы Рины Зеленой (см.приложение 1).
2) ответь на вопрос: «Почему всем стало легче?»
Контроль: устный ответ.


УЭ 5
Цель: повторить правописание Ь после шипящих в различных частях речи
Задание: 1) запиши под диктовку слова:
2) определи часть речи;
3)    подчеркни шипящую букву двумя чертами;
4)    подчеркни мягкий знак одной чертой.
Контроль: взаимопроверка по эталону:
1)    обменяйся с соседом по парте тетрадями;
2)    проверь выполненное задание товарища по эталону;
3)    отметь каждое правильно написанное слово «+»;
4)    посчитай количество «* »;
5)    запиши это число в сводную таблицу  УЭ 5.

УМ 4
Усвоение новых знаний
УЭ 6
Цель: изучить правило правописания мягкого знака в глаголах повелительного наклонения.
Задание: 1) прочитай последний абзац
темы 27 с.114
2) задай вопрос по его содержанию однокласснику;
3) запиши в тетради по два примера глаголов в единственном и множественном числе.
Контроль: взаимопроверка.
Помни!
Единственное
число:
что делай? что сделай? Множественное число: что делайте? что сделайте?
УМ 5,6
Первичная проверка усвоения знаний, первичное закрепление
УЭ 7
Цель: проверка усвоения теоретического материала.
Задание: 1) задай вопрос классу по изучаемой теме;
2) приведи свои примеры, введя глагол в словосочетание
Контроль: фронтальная проверка

УЭ 8
Цель: 1) сформировать навык образования глаголов повелительного наклонения;
2)      закрепить умение правописания мягкого знака в глаголах повелительного наклонения;
3)      повторить понятие синонимии.
Задание:
1)  упр.138 переведи на русский язык. (устно).Выпиши глаголы повелительного наклонения  и сопоставь написание повелительного наклонения в обоих языках;
3) обозначь условия выбора изучаемой орфограммы.
Контроль: самопроверка или фронтальная проверка.
1)    сверь записи в тетради с эталоном;
2)    поставь знак «+» против правильно выполненного задания;
3)    посчитай количество «+»;
поставь это число в сводную таблицу УЭ 8.
В случае затруднения см. правило
Без графики «+» не ставь!
УЭ 9
Цель: 1) закрепить навык образования форм повелительного наклонения от глаголов различных видов;
2) повторить правописания НЕ с глаголами.
Задание: в упр.141( устно)
 3)Замени глаголы несовершенного вида глаголами совершенного вида по алгоритмическому предписанию:
- задай вопрос к глаголу;
-   определи вид глагола;
-                     образуй форму повелительного наклонения того же числа и вида;
-                                          обозначь изучаемую орфограмму. Контроль: самопроверка по эталону.
В случае затруднения см. слайд презентации
УМ 7
Контроль и самопроверка знаний
УЭ 10
Цель: 1) закрепить навык образования повелительного наклонения;
2) научиться отличать глаголы в повелительном наклонении от других частей речи.
Задание: выполни работу по технологическим картам, переходя с одного уровня на другой.
1уровень:
-замени глаголы в неопределенной форме глаголами множественного числа в повелительном наклонении;
- укажи вид глагола;
-прочитай выразительно полученное стихотворение;
- ответь на вопрос: «Чему учит автор?» Контроль: фронтальная проверка
2   уровень
-     найди предложения с глаголами в повелительном наклонении;
-     обведи номер предложения кружочком;
-     подчеркни глаголы как члены предложения;
-     ответь на вопрос, как связано это задание со словарным диктантом УЭ 5.
Контроль: проверка по эталону:
-      сверь отметки в технологической карте;
-      обозначь правильные ответы знаком «+»;
-      сосчитай количество «+»;
-      запиши  это число в  сводную  таблицу УЭ 10.
3   уровень
-     прочитай текст;
устно замени, где возможно, глаголы в неопределенной форме глаголами в повелительном наклонении, чтобы получилась памятка по подготовке к диктанту по учебнику.
Контроль:
-   прочитай полученную памятку;
-     ответь на вопрос, в каких предложениях по цели высказывания употребляются глаголы в повелительном наклонении.
В случае затруднения см. слайд презентации
УМ 8
УЭ 11
Цель: 1) подведи итог урока;
2) оцени личные достижения
Задание:
1) вернись к теме урока и ответь на вопросы:
- что изучали на уроке?
- чему научились?
-   над чем еще нужно поработать?
2)     оцени личные достижения:
-  посчитай сумму баллов за урок;
-  поставь себе отметку по следующим критериям:
«10» - 44 - 42 балла
«8» - 41-34 балла
«7» - 33-22 балла
Контроль: подними руку, дай учителю
дневник по окончании урока

УМ 9
Информация о домашнем задании
УЭ 12
Цель: 1) узнать домашнее задание;
2) уяснить алгоритм его выполнения.
Задание:
1) выучи правило на стр. 249-250;
2) выполни упр. № 495 по заданию учебника:
- прочитай задание к упражнению;
- задай вопрос учителю, если что-то непонятно.
Контроль: вводный тест на следующем урок


Приложение 1
Сводная таблица (эталон)

УЭ 3
УЭ 5
УЭ 6
УЭ 8
УЭ 9
УЭ 10
Количество баллов
10
10
4
5
11
4
44

Приложение 2
Из воспоминаний Рины Зеленой

...Одна милая, очень молоденькая медицинская сестра в накрахмаленной шапочке во время лечебной процедуры ежедневно находила для нас, больных, новую форму глагола «положить». «Ложьте руки сюда»,- говорила она, улыбаясь; «залаживайте их так», - объясняла она на другой день. Ее изобретательности не было предела: «закладайте», «ложите», «заложьте», «укладайте», « заложивайте» и так без конца.
...Когда мы поближе познакомились, я посоветовала ей остановиться на простейшей фразе: «положите руки сюда».
И ей и нам сразу стало легче.

Приложение 3

Эталон к технологической карте УЭ 3 (SMART – доска)



Эталон к технологической карте УЭ 5

Эталон к УЭ 8





Эталон к упражнению УЭ 9

Эталон к технологической карте УЭ 10 (2 уровень): 1; 4; 5; 7
Приложение 4
2      
Задание:
-  раскрой скобки, замени глаголы в неопределенной форме глаголами в повелительном наклонении множественного числа;
-        укажи вид глагола;
-        прочитай выразительно полученное стихотворение;
-        ответь на вопрос: «Чему учит автор?»

3     уровень
Задание:
-        найди предложения с глаголами в повелительном наклонении;
-        обведи номер предложения кружочком;
-        подчеркни глаголы как члены предложения;
-        обозначь изученную орфограмму
-        ответь на вопрос: «Как связано это задание со словарным диктантом УЭ 5?»
-        в случае затруднения смотри таблицу на слайде.
1.     Не плачь из-за пустяков.
2.     Из комнаты был слышен плач ребенка.
3.     Рой пчел кружил над цветущей липой.
4.     Рой яму для столба поглубже.
5.     Сыпь семечки в карман.
6.     На теле выступила сыпь.
7.     Мой руки перед едой.
8.     Мой кактус вчера зацвел.
4       уровень
Задание:
- прочитай текст;
- устно измени, где возможно, глаголы так, чтобы получилась памятка по подготовке к диктанту по карточке.

1.     Чтобы приготовиться писать текст под диктовку, нужно прочитать его.
2.     Надо быть внимательным.
3.     Не пропусти ни единого слова.
4.     Необходимо обозначить все орфограммы и не забыть объяснить пунктограммы.
5.     Попроси кого-нибудь продиктовать текст.
6.               Обязательно нужно проверить себя по карточке.


ДОДАТОК 6
Тема. “У пошуках вільного повітря”… Роберт Льюїс Стівенсон. “Вересовий трунок”. Основний конфлікт балади.
Мета: поглибити знання учнів про життя й творчість Р.Л. Стівенсона; аналізувати “Баладу про вересовий трунок”; показати мужність борців за незалежність рідної країни проти іноземних загарбників; дослідити основний конфлікт твору та художні засоби його втілення; розвивати навички аналізу балади у зв'язку з авторським задумом; удосконалювати вміння виразно читати балади; виховувати любов до рідної землі, національних цінностей і символів.

Обладнання: портрет Р.Л.Стівенсона, аудіозапис народної шотландської мелодії; мультимедійна презентація «Шотландія — країна патріотів»;  фрагменти мультфільму “Вересовий трунок” (режисер І. Гуревич, СРСР, 1974); виставка книжок митця, завдання на картках,  маркери, кольорові олівці, аркуші паперу; матеріал текстового характеру, ілюстрації до твору “Балада про вересовий трунок”, SMART – дошка.

ХІД УРОКУ (перебіг)

Романтику нічим дихати в нашому 
світі… Він шукає свіже повітря за
допомогою своєї уяви.
Р. Л. Стівенсон
І. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Вступне слово вчителя.
Понад усе у своєму житті письменник Роберт Льюїс Стівенсон цінував свободу. Він оспівував її у своїх творах, прагнув вільного повітря й у своїх мандрах. Тому в історії та фольклорі його приваблювали такі сюжети й образи, у яких утілено одвічне прагнення народу до волі. Це знайшло відображення у відомій баладі “Вересовий трунок”.

ІІ. Оголошення теми, епіграфа уроку.
Яке ж свіже повітря шукав Р. Стівенсон?
Про що йдеться в епіграфі до уроку?

ІІІ. Підготовка до сприйняття навчальної теми.
1. Демонстрація презентації “Шотландія  - країна патріотів” у супроводі шотландської мелодії.

2. Презентація легенди про піктів “Інформаційний пакет”.
Колись давно на північних землях Шотландії (5-9 ст.) жили маленькі на зріст люди, яких називали піктами. Це найдавніший із народів, який населяв коли-небудь Шотландію, відважне й миролюбне плем'я. Вони боролися проти всіляких ворогів, програвали іноді війни, втрачали території, але вперто захищали свою землю. Завойовники були вражені їхньою сміливістю й не розуміли, звідки у невисоких на зріст людей стільки відваги. Лише пікти володіли таємницею приготування цілющого та чарівного за своїми властивостями напою - вересового меду. Він давав людям силу та повертав молодість.
Та цей мирний народ підкорили войовничі скотти. Король Шотландії вирішив заволодіти секретом приготування напою і послав своє військо на це плем'я. Та волелюбний народ не підкорився, не розкрив своєї таємниці, а забрав її з собою у вічність. Так говорить легенда.
Історики ж стверджують, що пікти не зникли, а злилися з племенами завойовників - кельтськими племенами скоттів. Шотландія (Scotland) - у перекладі земля скоттів. Кельти були відомі в Європі своєю магією.

Вчитель. Р.Л. Стівенсон - відомий англійський поет шотландського походження був свідком народних страждань, приниження гордого шотландського духу, який прагнув протистояти англійському поневоленню. Серце й думки письменника - завжди з народом. Йому, своєму народові, він присвятив “Баладу про вересовий трунок”, в основу якої покладена легенда про піктів.


IV. Аналітико-інтерпретаційне дослідження балади “Вересовий трунок”

1. Виразне читання балади.

2. З'ясування первинного рівня сприйняття художнього твору
Що найбільше вражає в баладі? Який її загальний настрій?
 (Смуток, відчай і біль викликають картини знущання над піктами, їх знищення, смерть підлітка. Вражають маленькі, неначе дитячі, могилки, квіти вересу, що ростуть на них. Здавалося б, нічого, крім гіркоти втрати, ця балада викликати не може. Але після її прочитання в душі залишається світлий слід.)
Чи очікували ви саме на таку розв'язку? Чому? Думку аргументуйте.
Які таємниці, секрети твору ви помітили?
Чи звернули ви увагу, хто автор перекладу балади на українську мову?
Чи всі слова зрозумілі? Які потребують пояснень?

3. Словникова робота.
Пікти - це давній кельтський народ.
Отрок (застар.) - хлопець-підліток.
«Отрочі літа» (застар.) - вік від 13 до 17-18 років.
Верес - вічнозелений низенький кущик з дуже дрібним численним листям та лілово-рожевими або червоними квітками.
Трунок - напій.
Можновладець - особа, яка керує країною, правитель, володар.
Васал - у середньовічній Європі феодал, який одержував від могутнього феодала (сюзерена) земельні ділянки й заступництво, за що виконував для нього ряд повинностей.
Пучина, нурт, нурта - вир.
Броварі – пивовари


4. Аналіз ідейно – художнього змісту балади.
v Якими змальовує автор піктів на початку твору?
v Що сказано про характер маленьких героїв та спосіб їхнього життя?
v Якою була мета короля: підкорити чи безжально знищити цілий народ? Чому?
v Чи рівними супротивниками є для нього пікти? Які засоби художньої виразності допомагають це усвідомити?
v Доведіть або спростуйте думку, що похід шотландського володаря радше схожий па полювання, ніж на доблесне військове протистояння.
v У творі немає опису сцени самої битви. Як же вдається автору змусити читача відчути весь жах тієї події? Які рядки твору говорять про те, що пікти чинили відчайдушний опір завойовникам?
v Після опису побоїща, трагічної загибелі мирних піктів здаються недоречними картини літнього пейзажу. Поміркуйте, природа в баладі - байдужий свідок подій чи справедливий месник?
v Чому, досягнувши мети, король не відчува задоволення? Чому не радіє красі завойованого краю? Чи зламав він дух маленького народу? Які почуття володіли можновладцем? Думку обґрунтуйте.



5. Перегляд уривку з мультфільму І. Гуревича.
v Оцініть авторську ідею ввести у твір образи останніх піктів. Чому їх двоє? Чому це саме старий батько і син, хлопець отрочих літ?
v Поет дає шанс королю все виправити. Чи використав цей шанс можновладець, коли до нього привели останніх піктів? Думку аргументуйте текстом.
v Як змальовує поет останніх піктів, які потрапили в полон? Як вони реагують на поведінку, дії, слова короля?
v Чому на короля дивляться не батько й син, а саме броварі? Якого смислового навантаження набуває мотив мовчання в цьому епізоді?
v У жорстокому протистоянні зійшлося дві сили. Одна темна (фізична), що несе в собі смерть і розруху, інша - світла (духовна), життєдайна.Опишіть місце героїчного подвигу піктів. Чому саме такий пейзаж змальовує автор? У чому його особливість? Чому автор звужує простір у найнапруженіший момент оповіді?
v У чому трагічна велич цієї картини? Які художні деталі допомагають досягнути драматичної грандіозності зображуваного?
v Чи такими вже беззахисними є герої? Що дає їм сили мовчати?
v Чому король звертається до старого батька, а не до сина?
v Чи можна говорити про проблему вибору для піктів? Думку аргументуйте.
v Чому неможливо повірити в зраду старого пікта? Чим для нього був верес та рецепт напою? Чи вартий він того, щоб пожертвувати найдорожчим: сином та життям?
v Протягом усієї сцени ми не чуємо жодного слова юнака, лише його передсмертний крик. Оцініть таку позицію автора.
v Як показано незламність старого? Чому герой не має імені? Розкрийте символічний сенс цього образу.
v Чи виражає автор своє ставлення до героїв? Чи можна сказати, що його позиція - це позиція стороннього спостерігача? Думку аргументуйте.
v Як ви оцінюєте вчинок батька? Старий пікт - герой чи синовбивця?
v У чому полягає трагізм балади?
v То що ж важливіше: збезчещене життя чи смерть із честю?
v Поміркуйте, фінал твору - оптимістичний чи песимістичний?
v Сформулюйте головну ідею “Балади про вересовий трунок”.
v Як називається прийом, використаний автором у баладі?


v Як ви думаєте, чому у творі неодноразово згадується цвітіння вересу, його червоний колір? Яке символічне значення він має?
v Доведіть, що цей літературний твір – балада.


6. Робота над композиційною будовою твору.
Робота з карточками

 Стратегія “Сходинки”. Дослідницька робота учнів.
Учням пропонується переглянути ілюстрації до балади (ілюстрації лежать на партах), дібрати цитати до кожної ілюстрації, розставити їх у хронологічній послідовності, визначити композиційні елементи.

V. Застосування знань, умінь, навичок.
1. Робота в групах (читацька стратегія “Образ”)
Завдання для першої групи: створити асоціативне гроно « Старий пикт»
Завдання для другої групи: створити асоціативне гроно «Король»
Завдання для третьої групи: зобразити зміст балади за допомогою символів, малюнків. Визначити, що символізує вересовий напій, записати свій варіант відповіді.
(В ході виконання цього завдання учні можуть створювати як власні малюнки, так і користуватися матеріалами інтернет-ресурсу. Результатом роботи групи є створення скрайб-презентації до теми).
2.Літературні паралелі

VI. Підсумок уроку 1. Розгадування кросворду.

2. Чи втратила ця балада свою актуальність для сьогодення, наприклад, для сучасної України? Думку аргументуйте.
VI. Домашнє завдання. Підготуватися до контрольної роботи.



1 комментарий:

  1. Did you hear there's a 12 word sentence you can communicate to your partner... that will induce intense emotions of love and impulsive attractiveness to you buried within his chest?

    That's because deep inside these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's instinct to love, worship and protect you with his entire heart...

    =====> 12 Words Who Trigger A Man's Love Impulse

    This instinct is so hardwired into a man's mind that it will make him try harder than before to take care of you.

    As a matter of fact, triggering this mighty instinct is absolutely binding to getting the best ever relationship with your man that the moment you send your man one of the "Secret Signals"...

    ...You'll immediately notice him open his heart and soul to you in a way he haven't expressed before and he'll see you as the only woman in the universe who has ever truly appealed to him.

    ОтветитьУдалить